Πρόγραμμα Καλλιέργειας Δεξιοτήτων

ΘεματικήΕυ ζηνΥποθεματική 
ΒΑΘΜΙΔΑ/ΤΑΞΕΙΣ (που προτείνονται)Νηπιαγωγείο
ΤίτλοςΕγώ κι εσύ, εσύ κι εγώ, για μια τάξη δυνατή
 
Δεξιότητες στόχευσης του εργαστηρίουΜΑΘΗΣΗΣ: κριτική σκέψη, δημιουργικότητα, συνεργασία, επικοινωνία. ΖΩΗΣ: ανθεκτικότητα, ενσυναίσθηση, ευαισθησία ,κοινωνικές δεξιότητες, προσαρμοστικότητα, πρωτοβουλία, υπευθυνότητα. ΝΟΥ: μελέτη περίπτωσης, στρατηγική και πλάγια σκέψη, επίλυση προβλημάτων.
Τίτλος: «Ένας κύκλος μας ενώνει»
Προσδοκώμενα μαθησιακά αποτελέσματα
Να γνωριστούν μεταξύ τους τα παιδιά της τάξης. Να θεσπιστούν οι κανόνες της παρεούλας στα πλαίσια της δημοκρατικής παιδείας. Να συμμετέχουν σε μια διαδικασία αναζήτησης και προσέγγισης της γνώσης σε ένα πλαίσιο αλληλεπίδρασης και αμοιβαίου σεβασμού. Να θεσπιστούν οι κανόνες της τάξης.
Δραστηριότητες
1η Δραστηριότητα: «Η αραχνούλα» Ο/η νηπιαγωγός συγκεντρώνει τα παιδιά στην παρεούλα, σχηματίζωντας ένα κύκλο. Κρατάει ένα κουβάρι (σχοινί) την άκρη του οποίου την έχει περάσει στον καρπό του/της και λέει: «Είμαι μια αραχνούλα μόνη και έρημη και θέλω να αποκτήσω φίλους». Συνεχίζει, λέγοντας το όνομά του/της και κάτι που του/της αρέσει να κάνει,  π.χ. Είμαι η Μαρία και μου αρέσει να ακούω μουσική… και κρατώντας την άκρη, πετάει το κουβάρι σ΄ένα παιδί. Εκείνο με τη σειρά του λέει τ΄όνομά του και τι του αρέσει, πιάνει ένα σημείο του νήματος και πετάει το κουβάρι σε ένα άλλο παιδί. Το παιχνίδι συνεχίζεται μέχρι όλα τα παιδιά να κρατάνε ένα σημείο του νήματος. Με αυτό το παιχνίδι καθώς ξετυλίγεται το κουβάρι, ο κύκλος γίνεται σαν ιστός αράχνης και ακούγονται όλα τα παιδιά. 2η Δραστηριότητα: «Οι κανόνες της παρεούλας- Δημοκρατική παιδεία» Ο/η νηπιαγωγός συγκεντρώνει τα παιδιά στην παρεούλα. Με αφορμή το ότι κυριαρχεί βαβούρα στην παρεούλα, ο/η εκπαιδευτικός προτείνει στα παιδιά, να ακούσουν ένα τραγούδι και μέσα από αυτό να μάθουν τους «Κανόνες της παρεούλας». Όνομα τραγουδιού: Οι κανόνες της τάξης μου, παιδικό τραγούδι» (https://www.youtube.com/watch?v=rD7CX9Uoi9A). Σχολιάζουν το τραγούδι και μετά από συζήτηση καταλήγουν στους ακόλουθους κανόνες που απορρέουν από το πνεύμα της δημοκρατικής παιδείας: Τα μάτια κοιτάνε πολύ προσεκτικά. Τα αυτιά ακούνε με προσοχή. Το στόμα δε μιλάει, μονάχα τραγουδάει. Χεράκι σηκώνω πολύ, πολύ ψηλά. Θέλω να μιλήσω, σημαίνει βρε παιδιά. Στη θέση μου θα πρέπει να είμαι καθιστός. Την τάξη να προσέχω, κανόνας και αυτός. 3η Δραστηριότητα: «Το συμβόλαιο της τάξης» Η καλή επικοινωνία στην ομάδα αποτελεί βασική παράμετρο, αφενός για τη δημιουργία και την ενίσχυση κοινωνικών δεσμών μεταξύ των μελών της και αφετέρου για την ομαλή λειτουργία της τάξης. Εκπαιδευτικός και μαθητές, ως ισότιμα μέλη, συμμετέχουν σε μια διαδικασία αναζήτησης και προσέγγισης της γνώσης σε ένα πλαίσιο αλληλεπίδρασης και αμοιβαίου σεβασμού. Η σύνταξη του συμβολαίου είναι από τις πρώτες ομαδικές δράσεις που λαμβάνουν χώρα με την έναρξη της σχολικής χρονιάς και αποσκοπεί πέρα από την κατανόηση της αναγκαιότητάς του για τη συμβίωσή μας στη σχολική τάξη, στην ανάπτυξη της υπευθυνότητας των παιδιών καθώς καλούνται να τηρήσουν τους κανόνες που τα ίδια έχουν σκεφτεί και συναποφασίσει. Ο/η νηπιαγωγός συγκεντρώνει τα παιδιά στην παρεούλα. Πραγματοπιείται αναπαράσταση από τη μασκότ της τάξης σωστών και λάθος συμπεριφορών, τα παιδιά καλούνται να τις ομαδοποιήσουν και μέσω συζήτησης να καταλήξουν στους κανόνες συμπεριφοράς. Έπειτα οι κανόνες καταράφονται είτε ζωγραφικά, είτε φωτογραφικά και συνθέτουν το συμβόλαιο της τάξης.
Τίτλος: «Ο εαυτός μου και οι άλλοι»
Προσδοκώμενα μαθησιακά αποτελέσματα
Να έρθουν σε επαφή με τον εαυτό τους και με τους συμμαθητές τους. Να γνωριστούν μεταξύ τους. Να προσεγγίσουν το όνομά τους. Να βρουν κοινά και διαφορετικά σημεία μεταξύ τους. Να βρουν τρόπους συνεργασίας. Να διευρυνθεί η δυναμική της ομάδας.
Δραστηριότητες
1η Δραστηριότητα: «Οι έκτακτες ειδήσεις της τάξης μας» Ο/η Νηπιαγωγός παρουσιάζει τον εαυτό του/της στα παιδιά, μέσα από μια χάρτινη τηλεόραση, σα να είναι δημοσιογράφος κρατώντας στα χέρια του/της ένα μικρόφωνο.  Στη συνέχεια, τα παιδιά παίρνουν τη σκυτάλη και παρουσιάζουν τον εαυτό τους (οικογένεια, αγαπημένα χρώματα,παιχνίδια, φαγητά), μέσα από την τηλεόραση. Έπειτα, σε φύλλο εργασίας-κάρτα  κάθε παιδί χρωματίζει το πρόσωπό του, γράφει το όνομά του, ζωγραφίζει τρία χρώματα που του αρέσουν, τι τον/την κάνει να γελάει και σε ποια πράγματα είναι καλός/καλή. 2η Δραστηριότητα: «Ονοματοπαίχνιδα» Η ενασχόληση με το όνομά περιλαμβάνει δραστηριότητες για το αρχικό γράμμα και για ολόκληρο το όνομα. Μια πρώτη προσέγγιση, είναι η δραστηριότητα του ψαρέματος του αρχικού γράμματος του κάθε ονόματος. Ο/η νηπιαγωγός κόβει χάρτινα ψαράκια στα οποία αναγράφει τα αρχικά γράμματα των ονομάτων των παιδιών. Έπειτα, προσθέτει σε κάθε ένα από ένα σιδερένιο συνδετήρα. Τα παιδιά, κρατώντας «καλαμάκι» με σχοινί και μαγνήτη στην άκρη, καλούνται να «ψαρέψουν» το αρχικό τους γράμμα. Στη συνέχεια, πραγματοποιείται η διακόσμηση των αρχικών γραμμάτων των ονομάτων μας και η μεταμόρφωσή τους στην κούκλα μασκότ της τάξης, τον Τσέστερ. Επιπλέον, το κάθε παιδί δημιουργεί το πορτρέτο του και υπογράφει τον πίνακά του γράφωντας το όνομά του. Δημιουργείται  έτσι η έκθεση « Όταν ήρθαν τα ονόματα». Κάθε παιδί μετρά τα γράμματα του ονόματός του και γράφει τον αριθμό σε ένα κόκκινο τρίγωνο χαρτί. Στη συνέχεια, ο/η νηπιαγωγός γράφει σε τετράγωνα χαρτάκια το όνομα του κάθε παιδιού (ένα γραμμά / ένα χαρτάκι) και τα μοιράζει στα παιδιά. Αφού κάθε παιδί συνθέτει το όνομά του, το κολλάει σε ένα κάνσον και για σκεπή κολλάει τον αριθμό των γραμμάτων του ονόματός του.  Έτσι δημιουργείται η «Ονοματούπολη» της τάξης. Τέλος, δημιουργείται  το βιβλίο του ονόματος κάθε παιδιού, οι σελίδες του οποίου αναφέρονται στα ακόλουθα:  Από ποιον πήρες το όνομά σου;  Ζωγράφισέ τον/την στον καμβά. Διακόσμησε το πρώτο γράμμα του ονόματός σου.  Ζωγράφισε κάτι που αρχίζει από το ίδιο γράμμα με το όνομά σου. Πόσες φωνούλες έχει το όνομά σου.                                                   Βάψε τόσα κουτάκια όσα γράμματα έχει το όνομά σου. Φτιάχνω το κολλάζ του ονόματός μου.  3η Δραστηριότητα: «Το φιλάκι να κρατάς» Στην αρχή της σχολικής χρονιάς δίνεται ιδιαίτερη έμφαση σε παραμύθια με ήρωες που είχαν άγχος και αγωνία σχετικά με την  πρώτη μέρα στο σχολείο. Ο/η νηπιαγωγός διαβάζει την ιστορία του Τσέστερ (The kissing hand είναι ο πρωτότυπος τίτλος του παραμυθιού),όπου διαπραγματεύεται την ιστορία ενός ρακούν που δεν θέλει να αφήσει τη μαμά του και να πάει στο σχολείο. Ο Τσέστερ, όπως προαναφέρθηκε, έγινε η μασκότ – κούκλα της τάξης. Στην δραστηριότητα αυτή δημιουργείται η ομαδική εργασία Τσέστερ, που απαρτίζεται από  το αποτύπωμα της παλάμης κάθε παιδιού. Κάθε παιδί παίρνει στο σπίτι το αποτύπωμά του και ζητάει από τη μαμά του, αφού βάλει ένα έντονο κραγιόν, να φιλήσει την παλάμη-αποτύπωμα, ώστε να σχηματιστεί πάνω της το φιλάκι. Τα αποτυπώματα κολλούνται στην κοιλίτσα- καρδιά του Τσέστερ και διακοσμούν καθόλη τη χρονιά την τάξη. Όποτε κάποιο παιδί αισθανθεί ότι χρειάζεται τη μαμά του, πηγαίνει κοντα στον Τσέστερ και αγγίζει το φιλάκι της μαμάς του. Αμέσως αισθάνεται καλύτερα.  4η Δραστηριότητα: «Οι χρωματομάδες μας» Για τη σωστή λειτουργία της τάξης, πέρα από την εφαρμογή των κανόνων, κρίνεται αναγκαία η κατανομή καθηκόντων. Γι’ αυτό και δημιουργήθηκαν  «ομάδες εργασίας» που εναλλάσσονται ανά ημέρα και αναλαμβάνουν αρμοδιότητες, με τη βοήθεια του Τσέστερ. Ο Τσέστερ αναφέρει στα παιδιά πως έχει κρύψει στην τάξη χαρτάκια διαφορετικού χρώματος (κόκκινα, μπλε, πράσινα, μωβ και ροζ). Έχει τοποθετήσει πάνω σε κάθε τραπέζι της τάξης χαρτόνι αντίστοιχου χρώματος. Το κάθε παιδί καλείται να βρει ένα χαρτάκι και να κάτσει στο τραπεζάκι με το αντίστοιχο χρώμα.  Ο/η εκπαιδευτικός βάζει μια ζωηρή μουσική και τα παιδιά σκορπίζουν στο χώρο προκειμένου να βρουν τα χαρτάκια. Όταν σχηματιστούν οι ομάδες (κόκκινη, μπλε, πράσινη, μωβ και ροζ) καλείται κάθε ομάδα να δημιουργήσει ένα τόξο, προκειμένου να φτιαχτεί το ουράνιο τόξο της τάξης μας.  
Τίτλος: «Αυτός είμαι εγώ και μ’ αγαπώ!»
Προσδοκώμενα μαθησιακά αποτελέσματα
  Να προσεγγίσουν την αυτοεκτίμηση και την αυτογνωσία. Να προσεγγίσουν την αξία της φιλίας και της συνεργασίας. Να προσεγγίσουν την διαφορετικότητα και να την αποδεκτούν. Να αποκτήσουν ενσυναίσθηση.  
Δραστηριότητες
Η αυτοεκτίμηση είναι η εικόνα που έχει κάθε άνθρωπος για τον εαυτό του.  Μπορούμε να θεωρήσουμε ότι είναι καλή όταν έχουμε μια υγιή εικόνα για τον εαυτό μας, αισθανόμαστε ικανοποιημένοι μαζί του και αντιμετωπίζουμε τις προκλήσεις της ζωής. Η  αυτοεκτίμηση αποτελεί ψυχικό εφόδιο για μια χαρούμενη και επιτυχημένη ζωή. Πολλοί άνθρωποι έχουν ικανότητες και ταλέντα τα οποία δεν μπορούν να αξιοποιήσουν λόγω της χαμηλής τους αυτοεκτίμησης. 1η Δραστηριότητα: «Το ποντικάκι και η αυτοεκτίμηση» Ο/η νηπιαγωγός συγκεντρώνει τα παιδιά στην παρεούλα. Προβάλλεται το βίντεο «Το ποντικάκι και η αυτοεκτίμηση» (youtube: https://www.youtube.com/watch?v=eGXYARnyOiU). Μετά την προβολή του βίντεο τα παιδιά χωρίζονται σε ζευγάρια και μεταμορφώνονται σε δημοσιογράφους (μια ο ένας, μια ο άλλος). Οι δημοσιογράφοι ρωτούν τους συνεντευξιαζόμενους ερωτήσεις όπως: Τι πράγματα είσαι ικανός να κάνεις και είσαι περήφανος γι’ αυτά; Πες μου τρία πράγματα που αγαπάς σε σενα… Πες μου τρείς λέξεις που σε περιγράφουν… Είμαι ξεχωριστός γιατί… Στη συνέχεια, δίνεται φύλλο εργασίας στα παιδιά με ένα κενό συννεφάκι, όπου καλούνται να ζωγραφίσουν την απάντηση που έδωσαν στην ερώτηση που τους απευθύνθηκε. 2η Δραστηριότητα: «Οι φίλοι δίνουν αέρα στο αερόστατο της αυτοεκτίμησης» /η νηπιαγωγός συγκεντρώνει τα παιδιά στην παρεούλα. Προβάλλεται το τραγούδι «Αυτό θα πει αυτοεκτίμηση» (youtube:https://www.youtube.com/watch?v=VwzFsSC-lp0&feature=emb_title). Μετά το άκουσμα του τραγουδιού, παίζεται ένα παιχνίδι drag and drop, όπου λείπουν λέξεις από το τραγούδι. Τα παιδιά καλούνται να βάλουν τη σωστή λέξη στο σωστό στίχο. Το παιχνίδι το βρίσκεται στον ακόλουθο  σύνδεσμο (http://nip-n-lykog.ima.sch.gr/wordpress/?tag=%CE%B1%CF%85%CF%84%CE%BF%CE%B5%CE%BA%CF%84%CE%AF%CE%BC%CE%B7%CF%83%CE%B7). Ακολούθως, ο/η νηπιαγωγός ζητά από κάθε παιδί να πει μια φιλοφρόνηση για κάποιον ή κάποιους φίλους του. Οι φιλοφρονήσεις καταγράφονται και κοινοποιούνται στα παιδιά. Τέλος, δίνεται φύλλο εργασίας στα παιδιά με ένα κενό αερόστατο, όπου καλούνται να ζωγραφίσουν τους φίλους τους που τους βοηθούν τόσο πολύ να αποκτήσουν ισχυρή αυτοεκτίμηση. Άλλωστε οι φίλοι δίνουν ανάσα στο αερόστατο της αυτοεκτίμησης. 3η Δραστηριότητα: «Το παραμύθι του Όλιβερ» Ο/η εκπαιδευτικός παρουσιάζει στα παιδιά το παραμύθι «Τα μαλλιά του Όλιβερ», ο οποίος θέλει ν αφηγηθεί την ιστορία του. Τα μαλλιά του είναι από καταπράσινα φύλλα και όταν αλλάζουν τα συναισθήματά του, αλλάζουν και τα φύλλα. Αποτελεί ένα εμπνευστικό ταξίδι που δείχνει στα παιδιά πώς να αποδέχονται το διαφορετικό και να μη φοβούνται να εκφράσουν τα συναισθήματά τους. Φανερώνει το πόσο σημαντικό είναι να εκφράζει τα συναισθήματά του κανείς αλλά και να αισθάνεται τα συναισθήματα των άλλων. Τα παιδιά από την τάξη του Όλιβερ δεν τον θέλουν και τον κοροϊδεύουν για τα μαλλιά του που είναι φύλλα- διαφορετικά από των υπολοίπων. Ο Όλιβερ στεναχωριέται από τη συμπεριφορά των παιδιών και νιώθει μόνος (τα μαλλιά του- φύλλα του κιτρινίζουν). Όταν ο Όλιβερ βρίσκει μια ιδέα, φυτρώνει λουλούδι στα μαλλιά του και όταν ο Όλιβερ είναι χαρούμενος, τα φύλλα πρασινίζουν. Μετά την ανάγνωση του παραμυθιού, ο/η νηπιαγωγός δίνει σε κάθε παιδί από δύο κίτρινα και πράσινα φύλλα, όπως και από ένα λουλούδι. Παρουσιάζει στα παιδιά τρία χάρτινα προσωπάκια (ένα θλιμμένο, ένα χαρούμενο και ένα πολύ χαρούμενο, με μεγάλο χαμόγελο). Ζητά από τα παιδιά να του/της πουν λέξεις ή φράσεις που στεναχωριούνται τα ίδια όταν τις ακούν. Κάθε φορά που κάποιο παιδί λέει μια άσχημη φράση (π.χ. δε σε έχω φίλο), κολλάνε ένα κίτρινο φύλλο στο κεφάλι του στεναχωρημένου Όλιβερ. Κατόπιν,ο/η εκπαιδευτικός ζητά από τα παιδιά να του/της πουν λέξεις ή φράσεις που χαίρονται τα ίδια όταν τις ακούν. Κάθε φορά που κάποιο παιδί λέει μια όμορφη φράση (π.χ. σε αγαπώ), κολλάνε ένα πράσινο φύλλο στο κεφάλι του χαρούμενου Όλιβερ. Τέλος, ο/η εκπαιδευτικός καλεί τα παιδιά να του/της πουν μια ωραία ιδέα. Κάθε φορά που κάποιο παιδί λέει μια ωραία ιδέα (π.χ. θέλεις να παίξουμε παρέα), κολλάνε ένα λουλούδι στο κεφάλι του πολύ χαρούμενου Όλιβερ, ο οποίος ανθίζει.
Τίτλος: «Συναισθάνομαι τον άλλον»
Προσδοκώμενα μαθησιακά αποτελέσματα
Να εξοικειωθούν με την έννοια της ενσυναίσθησης. Να εξασκήσουν τις κοινωνικές τους δεξιότητες. Να βρίσκουν λύσεις σε προβλήματα. Να αναπτυχθεί η προσωπική ευθύνη. Να αναπτυχθεί μέσα στην τάξη ένα κλίμα αποδοχής, αγάπης, εμπιστοσύνης, ισοτιμίας. Να εκφραστούν μέσω της δραματοποίησης.
Δραστηριότητες
1η Δραστηριότητα: «Η μικρή Ελένη κάθεται και κλαίει» Παίζουμε το παιχνίδι « Η μικρή Ελένη». Συμμετέχουν αν όχι όλα τα περισσότερα παιδιά. Με αφορμή το τραγούδι κάνουμε μια χαλαρή συζήτηση με βασικά θέματα το πώς αισθάνεται η μικρή Ελένη και γιατί δεν την παίζουν οι φίλες της. 2η Δραστηριότητα:« Πληγωμένη καρδιά» Ο/η νηπιαγωγός κρατάει μια μεγάλη κόκκινη χάρτινη καρδιά, που συμβολίζει την καρδιά της Ελένης. Ζητείται από τα παιδιά να πουν λέξεις ή φράσεις που θα στεναχωρούσαν τα ίδια και κατ’ επέκταση την Ελένη. Κάθε φορά που τα λόγια των παιδιών είναι όντως αρνητικά προς την Ελένη, ο/η εκπαιδευτικός τσαλακώνει και λίγο την καρδιά (χωρίς να λέει τίποτα στα παιδιά). Στο τέλος η καρδιά έχει γίνει μια τσαλακωμένη μπάλα. Τότε, ο/η εκπαιδευτικός την ανοίγει και όλοι μαζί παρατηρούν ότι η καρδιά έχει τσαλακωθεί τόσο πολύ , που δε μπορεί να γίνει όσο λεία ήταν αρχικά. Οι λέξεις  και οι πράξεις έχουν πληγώσει και έχουν αφήσει τα σημάδια τους. Ένας πληγωμένος όμως χρειάζεται φάρμακα και τσιρότα. Έτσι, ζητείται στα παιδιά να γράψουν γλυκές λεξούλες και να τις κολλήσουν πάνω στην καρδούλα. Διαπιστώνουν τη δύναμη που έχουν οι λέξεις να μας πληγώνουν αλλά και να επουλώνουν τις πληγές. 3η Δραστηριότητα: « Βρίσκω λύση στο πρόβλημα» Η τεχνική που ακολουθείται στη δραστηριότητα αυτή, είναι αυτή του «Παιχνιδιού ρόλων», προκειμένου τα παιδιά να βρουν βιωματικά μια λύση στο πρόβλημά τους. Μια μικρή ομάδα παιδιών αναλαμβάνει τους ρόλους των συμμαθητών και φίλων της μικρής Ελένης. Η ομάδα επινοεί μια μικρή ιστορία και τη χωρίζουμε σε σκηνές ώστε να είναι πιο εύκολη η δραματοποίησή της. ΠΡΩΤΗ ΣΚΗΝΗ: Τα παιδιά παίζουν με τις κούκλες τους. ΔΕΥΤΕΡΗ ΣΚΗΝΗ: Η μικρή Ελένη πλησιάζει τα παιδιά και ζητάει να παίξει μαζί τους. Εκείνα την αγνοούν. ΤΡΙΤΗ ΣΚΗΝΗ:Η μικρή Ελένη απευθύνεται στη δασκάλα της η οποία τη συμβουλεύει να σταματήσει τα κλάματα και να πάει να συζητήσει με τα παιδιά. ΤΕΤΑΡΤΗ ΣΚΗΝΗ: Η Ελένη πλησιάζει τα παιδιά πάλι και μιλάει μαζί τους , εξηγώντας τους πώς την έκανε να νιώθει η συμπεριφορά τους. ΠΕΜΠΤΗ ΣΚΗΝΗ: Τα παιδιά συζητούν μαζί της και αποφασίζουν να της δώσουν την ευκαιρία να παίξει μαζί τους. Τα παιδιά συζητούν για τους ρόλους τους αλλά και για το πώς αισθάνθηκαν όχι μόνο τα ίδια αλλά και η Ελένη. Συμφωνούν ότι σε κανέναν δε άρεσε να αισθάνεται έτσι. 4η Δραστηριότητα: «Φύλλο εργασίας – Πώς αισθάνθηκε η Ελένη» Ο/η εκπαιδευτικός καλεί τα παιδιά να καθίσουν στα τραπεζάκια τους με τους μαρκαδόρους τους. Μοιράζει στα παιδιά φύλλο εργασίας στο οποίο ζητούμενο είναι να αποτυπώσουν πώς αισθάνεται η μικρή Ελένη όταν δε την παίζουν και πώς όταν την παίζουν οι φίλοι της. Η  κόλλα Α4 είναι χωρισμένη στα δύο. Στο αριστερό μέρος ζωγραφίζουν πώς αισθάνεται όταν  είναι απομονωμένη, ενώ στο δεξί πώς νιώθει όταν είναι ενταγμένη στην ομάδα. 
Τίτλος: «Ούπς… Πρόβλημα!»
Προσδοκώμενα μαθησιακά αποτελέσματα
Να βρίσκουν λύσεις σε προβλήματα. Να αναπτυχθεί η προσωπική ευθύνη. Να αναζητήσουν τις αιτίες και τις λύσεις. Να αποδεχθούν, κατανοήσουν και να εκφράσουν θετικά και αρνητικά συναισθήματα και να βρουν τρόπους διαχείρισης αυτών. Να εκφραστούν μέσω του θεατρικού παιχνιδιού.  
Δραστηριότητες
1η Δραστηριότητα: «Τι είναι ο θυμός;» Ο/η νηπιαγωγός συγκεντρώνει τα παιδιά στην παρεούλα. Εκεί, ο Τσέστερ, η μασκότ της τάξης, παρουσιάζει ένα φίλο του που είναι συνεχώς θυμωμένος. Ο Τσέστερ προσπαθεί να τον κάνει να χαλαρώσει, αλλά ο φίλος του παραμένει θυμωμένος. Γίνεται μια προσπάθεια ορισμού του θυμού, μέσα από το ποίημα «Τι είναι θυμός;» της Ρ. Δαμηλάκη. Τι με κάνει να θυμώνω, Αλήθεια δεν καταλαβαίνω Το μόνο που ξέρω να σας πω Γίνομαι ηφαίστειο Έτοιμο να εκραγώ!   Μοιάζω πυροτέχνημα φωτεινό Έτοιμο στη φωτιά να μπω Ίσως και ταύρος που βγάζει καπνούς Από τα ρουθούνια του πυκνούς.   Μήπως όμως μοιάζω με μπαλόνι Που αντί να ξεφουσκώνει Μπαμ σκάει σαν κανόνι. Στη συνέχεια, συλλογικά αναπαραστείται το ποίημα με μορφή εικονόλεξου, χρησιμοποιώντας ένα μεγάλο κάνσον και μαρκαδόρους. Ο/η νηπιαγωγός καταγράφει τις λέξεις που δε μπορούν να αναπαρασταθούν και τα παιδιά ζωγραφίζουν λέξεις που είναι εύκολες στην αναπαράσταση (π.χ. Ηφαίστειο). Η δραστηριότητα αυτή συνοδεύεται με διερευνητικές ερωτήσεις, όπως: Πότε θυμώνουμε και τι κάνουμε για να ηρεμήσουμε; Τις απαντήσεις μας τις αποτυπώνουμε με ζωγραφική, σε ατομικά φύλλα εργασίας. 2η Δραστηριότητα: «Διώχνω το θυμό μου μακριά» Ο/η νηπιαγωγός, συζητάει με τα παιδιά και βρίσκουν συλλογικά διάφορους τρόπους (τεχνικές), με τους οποίους μπορούν να αντιμετωπίσουν το θυμό τους. Οι τεχνικές καταγράφονται σε ένα χαρτί του μέτρου και συνοδεύονται με σχετικές ζωγραφιές. Τεχνικές που μπορούν να χρησιμοποιηθούν είναι: Φεύγω μακριά από ότι μου προκαλεί θυμό μέχρι να ηρεμήσω. Παίρνω αργές , βαθιές αναπνοές και μετρώ ως το 10. Ακούω τους χτύπους της καρδιάς μου και τους επαναλαμβάνω στο τύμπανο. Αγκαλιάζω ένα μαξιλάρι. Μιλώ σε ένα μεγάλο. Σκέφτομαι κάτι που με ηρεμεί και μου αρέσει πολύ. Ζωγραφίζω ή παίζω με πλαστελίνη. Πετάω πάνινες μπάλες στον τοίχο. Πετάω μια φανταστική μπάλα μακριά. Ζωγραφίζω κάτι που με ηρεμεί. Ακούω μουσική που με ηρεμεί. 3η Δραστηριότητα: «Το φανάρι του θυμού» Ο/η νηπιαγωγός παρουσιάζει στα  παιδιά ένα φανάρι και τα ρωτάει τι κάνουν οι οδηγοί όταν βλέπουν κάθε χρώμα (κόκκινο, πράσινο, κίτρινο). Τους εξηγεί ότι τα τρία χρώματα του φαναριού μπορεί να συμβολίζουν την εξέλιξη των συναισθημάτων του κάθε παιδιού. Το πράσινο αντικατοπτρίζει την ήρεμη κατάσταση του παιδιού ή το στάδιο πριν αντιληφθεί ότι αρχίζει να θυμώνει. Το κίτρινο την έναρξη του θυμού και το κόκκινο το έντονο ξέσπασμα. Στη σύνέχεια, μέσω θεατρικού παιχνιδιού προσπαθούν να «παίξουν» το φανάρι του θυμού, να αναγνωρίσουν δηλαδή σε ποιο στάδιο θυμού βρίσκονται και να μπορούν να διαχειριστούν τα συναισθήματά τους, έτσι ώστε να μην φτάσουν στο κόκκινο, χρησιμοποιώντας τις τεχνικές που κατέγραψαν στην προηγούμενη δραστηριότητα.
Τίτλος: «Οι εικόνες ‘’κρύβουν’’ τη δική τους ιστορία»
Προσδοκώμενα μαθησιακά αποτελέσματα
Να ενημερωθούν για τη βία. Να καλλιεργήσουν τον οπτικό γραμματισμό Να αναζητήσουν τις αιτίες και τις λύσεις. Να αναγνωρίσουν δυσκολίες συμπεριφοράς και συνύπαρξης. Να προσεγγίσουν τρόπους επίλυσης και ελέγχου-αυτογνωσία και αυτοπεποίθηση μέσα από βιωματική εμπειρία. Να εκφραστούν μέσω της δραματοποίησης. Να αποκτήσουν κοινωνικές δεξιότητες.               Να συνειδητοποιήσουν την αξία της φιλίας, της συνεργασίας και της διαφορετικότητας. Να αποδεχθούν τη διαφορετικότητα.
Δραστηριότητες
1η Δραστηριότητα: «Ιστοριοκαμώματα» Ο/η νηπιαγωγός συγκεντρώνει τα παιδιά στην παρεούλα. Τα παιδιά παρατηρούν διάφορες εικόνες που απεικονίζουν περιστατικά βίας και συμπεριφορές- αντιδράσεις παιδιών. Χωρίζονται σε ομάδες και η κάθε ομάδα επιλέγει μία εικόνα. Κάνουν υποθέσεις για το τι έχει γίνει πριν τη συγκεκριμένη σκηνή που απεικονίζεται και τι θα συμβεί μετά από αυτή. Με βάση τις ιδέες τους φτιάχνουν μια ιστορία. Εμπλουτίζουν την ιστορία τους, δίνοντας απαντήσεις στα ερωτήματα που θέτει ο/η εκπαιδευτικός. Ποιοι/ες μπορεί να είναι οι πρωταγωνιστές/στριες, Άραγε πώς νιώθει ο/η….. Μπορείτε να φανταστείτε γιατί του/της φέρονται με αυτόν τον τρόπο; Τι νομίζετε ότι φταίει;  Τι μπορούμε να κάνουμε για να βοηθήσουμε;  Τι θα συμβουλεύαμε τον/την ήρωα/ηρωίδα; Η κάθε ομάδα δραματοποιεί την ιστορία της και την παρουσιάζει στις υπόλοιπες ομάδες. 2η Δραστηριότητα: «Η συνταφή της φιλίας, της συνεργασίας και της διαφορετικότητας» Ο/η εκπαιδευτικός διαβάζει στα παιδιά το παραμύθι «Ένας για όλους, όλοι για έναν». Το βιβλίο αυτό, με τις τρυφερές εικόνες, μιλάει για την ομαδικότητα, για τα θαύματα που μπορεί να κάνει κανείς όταν εργάζεται μαζί με άλλους και τη διαφορετικότητα. Έπειτα, όλοι μαζί συζητούν στην ολομέλεια  για το τι είναι συνεργασία, φιλία και διαφορετικότητα. Τι κάνουμε με τους φίλους μας: παίζουμε, μιλάμε, μοιραζόμαστε πράγματα και συναισθήματα, αγαπάμε, βοηθάμε, ζητάμε συγγνώμη, σεβόμαστε, συνεργαζόμαστε.Τέλος,ομαδικά συγγράφεται η «συνταγή της φιλίας, της συνεργασίας και της διαφορετικότητας». 3η Δραστηριότητα: «Η αλυσίδα της διαφορετικότητας» Τα νήπια σχηματίζουν έναν κύκλο όρθια και πιάνονται από τα χέρια σχηματίζοντας μια αλυσίδα. Στη συνέχεια ο/η εκπαιδευτικός προτείνει να ξεκινήσει όποιο παιδί θέλει λέγοντας κάτι κοινό που νομίζει ότι έχει με το διπλανό του. Με τον ίδιο τρόπο συνεχίζουν και οι άλλοι με τη σειρά. Αφού ολοκληρωθεί ο κύκλος, συνεχίζεται η ίδια διαδικασία λέγοντας τώρα κάτι διαφορετικό που έχει ο καθένας με το διπλανό του.
Τίτλος: «Τι θα πάρω μαζί μου…»  
Προσδοκώμενα μαθησιακά αποτελέσματα
Να αναπτύξουν κοινωνικές δεξιότητες. Να καλλιεργούν την κριτική σκέψη. Να επιχειρηματολογούν.
Δραστηριότητες
1η Δραστηριότητα: «Η βαλιτσούλα του ευ ζην» Ο/η εκπαιδευτικός καθόλη τη διάρκεια των εργαστηρίων αποτυπώνει στιγμιότυπα των δράσεων. Τα παιδιά στο τέλος, καλούνται να τοποθετήσουν σε μια βαλίτσα τις φωτογραφίες από τις δράσεις που θυμούνται πιο έντονα, που τους έκαναν παραπάνω εντύπωση, ή που βίωσαν πιο έντονα κατά τη διάρκεια του προγράμματος. Μοιράζονται στην ομάδα τις απόψεις τους. 2η Δραστηριότητα: «Ένα γλυκό του κουταλιού… αλλιώτικο» Στο τέλος του εργαστηρίου κάθονται όλα τα παιδιά στον κύκλο. Ο/η εκπαιδευτικός έχει κόψει ένα μεγάλο κάνσον σε σχημα βάζου. Ακούγεται μία απαλή μουσική και ένα- ένα παιδί λέει με μια λέξη τι του άρεσε από το πρόγραμμα. Ο/Η εκπαιδευτικός καταγράφει τις ιδέες τους. Συνθέτουν έτσι μια ομαδική εργασία – ζωγραφιά που περιλαμβάνει λέξεις και φράσεις μέσα στο βάζο. Συμπληρώνουν τα σχετικά φύλλα αυτο- αξιολόγησης. Ατομική εργασία (εικόνες από τη διαφορετική τρίλιζα σελ. 23);;;  
Εκπαιδευτικό Υλικό/ Συνδέσεις /Βιβλιογραφία
Τραγούδι οι κανόνες της τάξης: https://www.youtube.com/watch?v=rD7CX9Uoi9A Το ποντικάκι και η αυτοεκτίμηση: Youtube: https://www.youtube.com/watch?v=eGXYARnyOiU). Αυτό θα πει αυτοεκτμηση: https://www.youtube.com/watch?v=VwzFsSC-lp0&feature=emb_title). Παιχνίδι drag and drop: http://nip-n-lykog.ima.sch.gr/wordpress/?tag=%CE%B1%CF%85%CF%84%CE%BF%CE%B5%CE%BA%CF%84%CE%AF%CE%BC%CE%B7%CF%83%CE%B7 Ποίημα:«Τι είναι θυμός;» της Ρ. Δαμηλάκη.

Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *