Πρόγραμμα Καλλιέργειας Δεξιοτήτων

Θεματική«Φροντίζω το περιβάλλον»ΥποθεματικήΟικολογία – Παγκόσμια και Τοπική κληρονομιά 
ΒΑΘΜΙΔΑ/ΤΑΞΕΙΣ (που προτείνονται)Νηπιαγωγείο 
ΤίτλοςΚάποια σκουπίδια είναι… θησαυρός! 
  
Δεξιότητες στόχευσης του εργαστηρίουΔεξιότητες Μάθησης: Δημιουργικότητα, Κριτική σκέψη, Συνεργασία Δεξιότητες Ζωής:  Αυτομέριμνα, Ενσυναίσθηση και Ευαισθησία, Πρωτοβουλία, Υπευθυνότητα MIT: Δεξιότητες της τεχνολογίας και της επιστήμης: Ψηφιακός γραμματισμός Δεξιότητες του νου: Επίλυση προβλημάτων, κατασκευές, Στρατηγική σκέψη   
Τίτλος: «Ας δούμε τι συμβαίνει γύρω μας»
Προσδοκώμενα μαθησιακά αποτελέσματα
Στόχος του εργαστηρίου είναι: Οι μαθητές/τριες να δώσουν προτεραιότητα στη συλλογή́ στοιχειών σε σχέση με τους τρόπους διαχείρισης των απορριμμάτων, να παρατηρήσουν το περιβάλλον τους και τους τρόπους που εφαρμόζονται, καταγράφουν και αναρωτιούνται.  
Δραστηριότητες
1η Δραστηριότητα: Οι μαθητές/τριες παρακολουθούν το βίντεο HD Peri Poll και καλούνται να παρατηρήσουν, να συγκρίνουν και να διαχειριστούν κριτικά τις πληροφορίες. Στη συνέχεια, φτάνουν σε συμπεράσματα σε σχέση με την προσωπική τους κατάσταση. Πως θα ήταν ο τόπος τους με καλή διαχείριση απορριμμάτων και πως με κακή διαχείριση. 2η Δραστηριότητα: Οργανώνεται ένας μικρός περίπατος γύρω από το σχολικό κτίριο ώστε να παρατηρήσουν καλύτερα οι μαθητές τον περιβάλλοντα χώρο με στόχο: (α) να εντοπίσουν τους κάδους που υπάρχουν στη γύρω περιοχή και να τους καταγράψουν, (β) να παρατηρήσουν τυχόν προβλήματα σε σχέση με τα απορρίμματα και να τα καταγράψουν, (γ) να εξετάσουν κατά πόσο το περιβάλλον γύρω από το σχολείο είναι φροντισμένο επαρκώς και να καταγράψουν καλές πρακτικές διαχείρισης των απορριμμάτων που θα εντοπίσουν. Αποτύπωση με φωτογραφίες ή μικρά βίντεο. 3η Δραστηριότητα: Επιστρέφοντας από τον περίπατο καλούνται να αποτυπώσουν ατομικά τη διαδρομή που ακολούθησαν και τα όσα συνάντησαν στον δρόμο. Επίσης, καλούνται να εκφράσουν την άποψή τους σε σχέση με την ικανοποιητική φροντίδα του περιβάλλοντα χώρου και προτάσεις βελτίωσης.
Τίτλος: «Και τι κάνουμε με τα σκουπίδια;»
Προσδοκώμενα μαθησιακά αποτελέσματα
Στόχος του εργαστηρίου είναι: Οι μαθητές/τριες να επεξεργάζονται και να αναλύουν τα στοιχεία από διαφορετικές πηγές. Να παρατηρούν και να αναλύουν την προσωπική τους πρακτική διαχείρισης απορριμμάτων στο σχολείο, γνωρίζουν φιλοπεριβαλλοντικές στάσεις και συμπεριφορές και να παίζουν.  
Δραστηριότητες
 1η Δραστηριότητα: Οι μαθητές/τριες καταγράφουν τα απορρίμματα της τάξης και τους τρόπους διαχείρισής τους. Αναγνωρίζουν τη σήμανση της ανακύκλωσης. Φωτογραφίζουν τον δίσκο του φαγητού τους. Συζητούν για τα ευρήματά τους στην ολομέλεια χωρίζοντας τα (οργανικά και ανακυκλώσιμα). Κατατάσσουν τα ανακυκλώσιμα σε κατηγορίες (χαρτί, πλαστικό κα). Δημιουργούν έναν πίνακα με τα διαφορετικά ανακυκλώσιμα και μη είδη που βρήκαν και αντίστοιχους κάδους με συγκεκριμένο χρώμα ή δική τους επισήμανση. 2η Δραστηριότητα: Οι μαθητές/τριες παρακολουθούν τα βίντεο για την ανακύκλωση (O Περι το περιβάλλον). Ενημερώνονται για την επιλογή των ειδών, τη σωστή προετοιμασία τους και απόρριψη τους (οργανικά -ανακυκλώσιμα, σωστό είδος-κάδος, καθαριότητα, όχι συσκευασία σε σακούλες). Εμπλουτίζουν τον πίνακα με ζωγραφιές, εικόνες διαφημιστικών φυλλαδίων, αποκόμματα συσκευασιών και καταγράφουν τους τρόπους διαχείρισής τους. 3η Δραστηριότητα: Οι μαθητές/τριες ζωγραφίζουν ελεύθερα διάφορα ανακυκλώσιμα υλικά.
Τίτλος: «Παιχνίδια ανακύκλωσης»
Προσδοκώμενα μαθησιακά αποτελέσματα
Στόχος του εργαστηρίου είναι: Να μπουν τα παιδιά στο πνεύμα της συνάντησης και να δοθούν τα πρώτα ερεθίσματα και βασικές πληροφορίες για το πρόβλημα των απορριμμάτων και την ανακύκλωση ως προτεινόμενη λύση.Να κατανοήσουν την ευθύνη τους απέναντι στο περιβαλλοντικό αντίκτυπο δίνοντας ιδιαίτερη βαρύτητα στη διαχείριση των απορριμμάτων, να αναγνωρίσουν πως με την ανακύκλωση μειώνεται η ποσότητα των σκουπιδιών που καταλήγουν στις χωματερές βοηθώντας στην ουσιαστική μείωση της παραγωγής αποβλήτων, να συνειδητοποιήσουν τους σωστούς τρόπους ανακύκλωσης και το διαχωρισμό των υλικών.Να προωθήσουμε την ιδέα της επαναχρησιμοποίησης και να διασκεδάσουμε.
Δραστηριότητες
1η Δραστηριότητα: Δημιουργούνται φιγούρες από ανακυκλώσιμα υλικά και έπειτα οι ήρωες της ιστορίας αναλαμβάνουν να συζητήσουν για το πρόβλημα των σκουπιδιών και τις προτεινόμενες λύσεις, όπως το τρίπτυχο μείωση-επαναχρησιοποίηση-ανακύκλωση, ανακύκλωση πέρα από μπλε κάδους, οφέλη ανακύκλωσης. Ιδέες για διαχωρισμό σκουπιδιών. Στη συνέχεια οι ήρωες χωρίζουν τα παιδιά σε ομάδες με θέμα κάθε ομάδας τα υλικά που ανακυκλώνονται. (Μπορούμε να σημειώσουμε στον πίνακα τα ονόματα της κάθε ομάδας, έτσι ώστε να τα θυμούνται οι μαθητές) Οι ομάδες: 1) «Χαρτοφάγοι»: χαρτί (φύλλο, χάρτινη συσκευασία) 2) «Τζαμικανοί»: γυαλί (μπουκάλι) 3) «Αλουμινάτοι»: αλουμίνιο (κουτάκια αναψυκτικών) 4) «Πλαστικάκηδες»: συσκευασίες (πλαστικές συσκευασίες, κουτιά από γάλα χυμούς, μπουκάλι από σαμπουάν, μπουκάλι νερού). 2η Δραστηριότητα: Διάσπαρτα αντικείμενα/σκουπίδια. Τα παιδιά πρέπει να τα μαζέψουν και να τα βάλουν στα αντίστοιχα κουτιά (κάδους) της ανακύκλωσης. Ενδεικτικά σκουπίδια: γυαλί, χαρτί, πλαστικό, αλουμίνιο, ηλεκτρικές συσκευές, μπαταρίες, λάμπες χαμηλής κατανάλωσης, υπολλείμματα τροφίμων. Ανάμεσά τους και υλικά που δεν ανακυκλώνονται. Γι’ αυτά συζητάμε στη συνέχεια. Μιλάμε για το κομπόστ. 3η Δραστηριότητα: Με συσκευασίες χρησιμοποιημένες, όπως κουτιά και μπουκάλια από χυμούς και γάλα, κουτάκια αναψυκτικών, τα παιδιά παίζουν διάφορα κινητικά παιχνίδια: μπόουλινγκ, πυραμίδα, κρίκους, μπάσκετ, γκόλφ. Τα παιδιά χωρίζονται σε ομάδες. Μπόουλινγκ: στήνουμε στο χώρο τα κουτιά από χυμούς και γάλα και με τη μπάλα πρέπει να τα ρίξω. Κάθε κουτί που πέφτει δίνει 1 πόντο. Στήσιμο: σε δύο σειρές Μπάσκετ: έχω μια σακούλα με μικρά κουτάκια από χυμούς και μικρά μπουκάλια πλαστικά νερού, τα οποία αποτελούν τις ‘μπάλες’. Σε απόσταση στήνω ένα καλάθι, πχ απορριμμάτων, ή κουτί. Τα παιδιά βάζουν το χέρι στη σακούλα, παίρνουν μια ‘μπάλα’ και στοχεύουν από συγκεκριμένη απόσταση. Το καλάθι γεμίζει γρήγορα. Επαναλαμβάνουμε. Αφού έχουμε μικρύνει τις μπάλες-συμπιέσει τα μπουκάλια, σπάσει τα κουτάκια. Παρατηρούμε πόσα περισσότερα χωρά το καλάθι. Κάθε κουτί που μπαίνει στο καλάθι δίνει 1 πόντο. Γκολφοποδόσφαιρο: έχω υλικά και με το πόδι ως μπαστούνι οδηγώ το σκουπίδι μπαλάκι με 1 κίνηση όσο πιο κοντά στο σημείο που αντιστοιχεί το συγκεκριμένο. Στο χώρο υπάρχουν σημαιάκια με τα ανακυκλώσιμα υλικά που αντιπροσωπεύουν. Από εκεί που έμεινε πρέπει να συνεχίσει ο επόμενος παίκτης. Στόχος είναι όσο πιο πολλά υλικά να φτάσουν στο αντίστοιχο σημαιάκι της ομάδας τους. Κάθε υλικό που φτάνει στο σωστό σημαιάκι είναι 1 πόντος. Σημείωση: Προτείνεται να είναι τύπου σκυταλοδρομίας σε συγκεκριμένο χρόνο. Κρίκοι: τα μεγάλα κουτιά από γάλα και χυμούς στήνονται σε μικρές μεταξύ τους αποστάσεις. Δημιουργούνε ένα νοητό κύκλο γύρω από αυτά σε μικρή απόσταση, απ’ όπου τα παιδιά πετούν τους κρίκους. Η διάταξη των κουτιών φαίνεται στη συνέχεια. Πόντοι δίνονται ως εξής: κεντρικό κουτί 3 πόντοι, μεσαίος δακτύλιος κουτιών 2 πόντοι, εξωτερικός δακτύλιος κουτιών 1 πόντος.  
Τίτλος: «Είμαι παιδί και παίζω, τραγουδάω, ανακυκλώνω»
Προσδοκώμενα μαθησιακά αποτελέσματα
Στόχος του εργαστηρίου είναι: Τα παιδιά μπαίνοντας σε ρόλους να συνειδητοποιούν τους σωστούς τρόπους ανακύκλωσης και να παίζουν με συναισθήματα και εικόνες από τα βιώματά τους.Να παίξουν, να μάθουν, να χρησιμοποιήσουν τις γνώσεις τους, να γελάσουν.Να διασκεδάσουμε περνώντας το μήνυμα της ανακύκλωσης.
Δραστηριότητες
1η Δραστηριότητα: Μέσα από την κίνηση και τον αυτοσχεδιασμό και με την καθοδήγηση του εκπαιδευτικού, τα παιδιά μεταμορφώνονται και μαθαίνουν τι είναι ανακύκλωση και ορθούς τρόπους ενεργής συμμετοχής στη διαδικασία. Α. Εκφράσεις συναισθημάτων από σκουπίδια (αηδία, άσχημη μυρωδιά, ξάφνιασμα) Β. Τα παιδιά φορούν γάντια και καπελάκια και κάνουν τους εργάτες ανακύκλωσης. Στον υπάρχων χώρο υπάρχουν ανακυκλώσιμα σκουπίδια τα οποία όμως θέλουν…φτιάξιμο. Πρέπει να ανοίξουν δεμένες σακούλες, να ξεπλύνουν βρόμικα αντικείμενα, να ξεχωρίσουν σε συσκευασίες τα πλαστικά μέρη από τα χάρτινα, να βγάλουν καπάκια από μπουκάλια. Τις ηλεκτρικές συσκευές και τις μπαταρίες τις βάζουν στους αντίστοιχους κάδους. Τα τοποθετούμε σε ξεχωριστά σημεία-κάδους. Τα παιδιά μπορούν να χωριστούν σε ομάδες ανάλογα με το είδος που θέλουν να συλλέξουν. Όμως για να ξεκινήσουν πρέπει να καταφέρουν να λύσουν τις σακούλες και μετά να καταφέρουν να διαχωρίσουν τα υλικά μεταξύ τους. Πχ αν έχω μια συσκευασία που έχει χαρτί και πλαστικό αυτά θα πρέπει να διαχωριστούν πρώτα. Ανακαλύπτουμε πως πρέπει να πετάμε τα ανακυκλώσιμα για να βοηθάμε στη διαδικασία της ανακύκλωσης. 2η Δραστηριότητα: Τάπητας με παιχνίδι, επιβραβεύσεις, τιμωρίες, δοκιμασίες σχετικές με το θέμα. Παρουσιάζεται η γειτονιά μας, το σπίτι μας, το σχολείο, το πάρκο, το σπίτι του παππού και της γιαγιάς. Κάνοντας μια βόλτα γύρω από αυτούς τους σταθμούς συλλέγω ανακυκλώσιμα υλικά, τα οποία και ανακυκλώνω στο ειδικό σημείο ανακύκλωσης της γειτονιάς, το οποίο βρίσκεται στο κέντρο του τάπητα. Στη διαδρομή μου δίνεται η ευκαιρία να μαζέψω από όλα τα υλικά που ανακυκλώνονται. Το παιχνίδι παίζεται με 2-4 ομάδες. Νικήτρια ομάδα είναι αυτή που θα φτάσει πρώτη στο κέντρο-σημείο ανακύκλωσης έχοντας μαζέψει από ένα ανακυκλώσιμο υλικό από κάθε κατηγορία. Αν η ομάδα έχει φτάσει στην τελική ευθεία χωρίς να έχει όλα τα υλικά, τότε συνεχίζει γύρω – γύρω να κινείται μέχρι να τα αποκτήσει. 3η Δραστηριότητα: Περιγραφή: Τα παιδιά μαθαίνουν και τραγουδούν το τραγούδι για την ανακύκλωση. Ακολουθούν κινητικά παιχνίδια στο ρυθμό της μουσικής και συνοδεύουν με αυτοσχέδια μουσικά όργανα.
Τίτλος: «Δεν είναι όλα τα σκουπίδια άχρηστα»
Προσδοκώμενα μαθησιακά αποτελέσματα
Στόχος του εργαστηρίου είναι: Να δημιουργήσουν το δικό τους έργο τέχνης μαθαίνοντας παράλληλα την έννοια της επαναχρησιμοποίησης.
Δραστηριότητες
1η Δραστηριότητα: Δίνουμε σε κάποια παιδιά ένα πλαστικό πιάτο, σε κάποια ένα ρολό τουαλέτας, σε άλλα πλαστικά από γιαούρτι και σε άλλα αλουμινένια κουτάκια. Τα παιδιά φτιάχνουν αντίστοιχα έργα τους: κορνίζα, μολυβοθήκη, βαρκούλα, μαράκα. 2η Δραστηριότητα: Τα παιδιά παρουσιάζουν το έργο τους στα υπόλοιπα παιδιά (τι χρησιμοποίησαν, πώς το συναρμολόγησαν κλπ.) 3η Δραστηριότητα: Τα παιδιά καλούνται να παίξουν ελεύθερα με τα «νέα» τους παιχνίδια ή αντικείμενα και να τα εναρμονίσουν με αυτά που είχαν έως εκείνη τη στιγμή. 
Τίτλος: «Ας δείξουμε σε όλους ό,τι μάθαμε!»
Προσδοκώμενα μαθησιακά αποτελέσματα
Στόχος του εργαστηρίου είναι: Να παρουσιάσουν οι μαθητές/τριες τα πορίσματα στα οποία κατέληξαν αξιοποιώντας την τέχνη με στόχο αφενός τη διαφοροποίηση του περιεχομένου της γνώσης και αφετέρου την ευαισθητοποίηση της τοπικής κοινότητας.
Δραστηριότητες
1η Δραστηριότητα: Δημιουργία αφίσας για το θεατρικό δρώμενο. Η αφίσα δημιουργηθείται στο χαρτί με ζωγραφική. 2η Δραστηριότητα: Δημιουργία προσκλήσεων για το θεατρικό δρώμενο. 3η Δραστηριότητα: Παρουσίαση δρώμενου  
Τίτλος: «Πόσο χρήσιμα είναι τα ‘άχρηστα’»
Προσδοκώμενα μαθησιακά αποτελέσματα
Στόχος του εργαστηρίου είναι: Οι μαθητές/τριες να αναστοχαστούν επί της διαδικασίας.
Δραστηριότητες
1η Δραστηριότητα: Συζήτηση στην ολομέλεια και δημιουργία του τελικού εννοιολογικού χάρτη. 2η Δραστηριότητα:  Συμπλήρωση της Κλείδας Αξιολόγησης κάθε μαθητή/τριας 3η Δραστηριότητα: Συμπλήρωση του ερωτηματολογίου αυτο-αξιολόγησης για την ολοκλήρωση αξιολόγησης του προγράμματος.
Εκπαιδευτικό Υλικό/ Συνδέσεις /Βιβλιογραφία
Βίντεο HD Peri Poll Safeyoutube https://video.link/w/mKIxc Βίντεο O ΠΕΡΙ ΤΟ ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝ https://youtu.be/0hr9cOUKfGY Τραγούδι Ανακύκλωση https://www.youtube.com/watch?v=_aMVpHaUx7c

Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *