Πρόγραμμα Καλλιέργειας Δεξιοτήτων

ΘεματικήΔημιουργώ και καινοτομώΥποθεματική 
ΒΑΘΜΙΔΑ/ΤΑΞΕΙΣ (που προτείνονται)Νηπιαγωγείο
Τίτλος 
 
Δεξιότητες στόχευσης του εργαστηρίουΜΑΘΗΣΗΣ: δημιουργικότητα, συνεργασία, επικοινωνία. ΝΟΥ: μελέτη περίπτωσης, στρατηγική και πλάγια σκέψη, επίλυση προβλημάτων.
Τίτλος: «Γνωριζόμαστε από κάπου; Το παιχνίδι με τις ερωτήσεις»
Προσδοκώμενα μαθησιακά αποτελέσματα
Παιχνίδι γνωριμίας που στοχεύει στη δημιουργία ενός κλίματος συναισθηματικής ασφάλειας και φροντίδας. Συμμετοχή σε μια διαδικασία αναζήτησης και προσέγγισης της γνώσης σε ένα πλαίσιο αλληλεπίδρασης και αμοιβαίου σεβασμού. Πρόκληση ενδιαφέροντος, περιέργειας και εσωτερικού κινήτρου αναφορικά με το υπό διερεύνηση θέμα. Σύνδεση με την τεχνολογία και προβολή βίντεο από το Youtube προετοιμάζοντας σωστά τους μαθητές στην ορθή και παραγωγική χρήση του διαδικτύου.
Δραστηριότητες
1η Δραστηριότητα: «Πλανητογνωριμίες» Ο/η νηπιαγωγός συγκεντρώνει τα παιδιά στην παρεούλα, σχηματίζωντας ένα κύκλο. Τοποθεί σε διαφορετικά σημεία της τάξης κάρτες με εικόνες από πλανήτες του ηλιακού συστληματος και βάζει μουσική.  Τα παιδιά κινούνται στο χώρο, γίνονται ζευγάρια και κάθονται στην ολομέλεια. 2η Δραστηριότητα: «Πλανητοκαταιγισμός» Ο/η νηπιαγωγός συγκεντρώνει τα παιδιά στην παρεούλα. Διερευνούμε τις πρότερες γνώσεις των παιδιών, συζητάμε τι γνωρίζουν οι μαθητές για το διάστημα και τι θα ήθελαν να μάθουν και γράφουμε σε χαρτόνι ή στον πίνακ όλες τις ιδέες που έοχυν οι μαθητές. 3η Δραστηριότητα: «Προβολή βίντεο: Το ηλιακό σύστημα» Ο/η νηπιαγωγός συγκεντρώνει τα παιδιά στην παρεούλα και προβάλλει το βίντεο «National Geographic- Επιστήμη 101- Το ηλιακό σύστημα».  
Τίτλος: «Ας δούμε τους πλανήτες από κοντά….»
Προσδοκώμενα μαθησιακά αποτελέσματα
Να μάθουν τους πλανήτες του ηλιακού συστήματος μέσα από το τραγούδι «Στη γειτονιά του Ήλιου». Να κατανοήσουν ότι ο ήλιος και η γη συνυπάρχουν σε έναν ενιαίο χώρο μαζί με άλλους πλανήτες Να οπτικοποιήσουν τη σκέψη τους. Να εκφραστούν με δημιουργικό τρόπο. Με βιωματικό τρόπο να αναπαραστήσουν την τροχιά των πλανητών και του ήλιου, εξασκώντας την αισθητηριακή μνήμη. Να σκεφτούν, να μετρήσουν και να υπολογίσουν προκειμένου να δημιουρήσουν μια κατασκευή μηχανικής.  
Δραστηριότητες
1η Δραστηριότητα: «Στη γειτονιά του Ήλιου» Ο/η Νηπιαγωγός παρουσιάζει στα παιδιά, πλαστικοποιημένους πλανήτες, αλλά και ένα λούτρινο κουκλάκι με τον Ήλιο. Ακουνε το τραγούδι «Μια γιορτή στη γειτονιά του Ήλιου» και σχολιάζουν τους στίχους.   Του ήλιου η γειτονιά πλανήτες έχει εννιά. Δεν στέκονται στιγμή, γυρνάνε με ορμή. Πρώτος ο Ερμής απ’ όλους πιο σταχτής, μετά η Αφροδίτη ολόλευκη σαν νύφη. (x2)   Λίγο πιο πέρα η Γη, σε όλους μας γνωστή κι ακολουθεί ο Άρης, κόκκινος κατεργάρης.   Λαμπρό θα δεις τον Δία, δεν θέλει φαντασία. Ο Κρόνος θα σ’ αρέσει, βραχιόλια έχει στη μέση. Κι αν έχεις κι άλλα κέφια ψάξε πιο πέρα αδέρφια: Ουρανό και Ποσειδώνα που ’χουνε μακρύ χειμώνα. (x2)   Ο Πλούτωνας μακρινός, κρύος και σκοτεινός νάνος και ερημίτης, δεν μοιάζει καν πλανήτης.   Και αν τώρα κοιμηθείς και σαν τον Φώτη ονειρευτείς μπορεί στον ύπνο σου ν’ ακούς, ήχους διαστημικούς:   Ζινγκ ζουνγκ ζινγκ, ζινγκ ζουνγκ ζινγκ Ζινγκ ζουνγκ ζινγκ ζουνγκ, ζινγκ ζουνγκ ζινγκ ζουνγκ Στη συνέχεια, δίνονται πληροφορίες για κάθε πλανήτη και έπειτα το κάθε παιδί αναλαμβάνει ένα ρόλο και πραγματοποιείται ένα μουσικοχορευτικό δρώμενο. 2η Δραστηριότητα: «Κυκλική τροχιά πλανητών» Τα παιδιά μαθαίνουν για την κυκλική τροχιά των πλανητών με βιωματικό τρόπο, χρησιμοποιώντας μπαλόνια διαφορετικών χρωμάτων (πχ. Κόκκινο Άρης), ακούγοντας τη μουσική «Πλανήτες» του Gustav. 3η Δραστηριότητα: «Ομάδα…Πύραυλος» Ο/η νηπιαγωγός συγκεντρώνει τα παιδιά στην παρεούλα και τους προτείνει να δημιουργήσουν το δικό τους επιτραπέζιο, τύπου «φιδάκι», με θέμα το ηλιακό σύστημα.   Μια βόλτα στο Διάστημα   με όχημα το ζάρι   τα βλέπω όλα από ψηλά   με τους φίλους μου μαζί   και όλους τους πλανήτες   γνωρίζω στη στιγμή.   Φεύγω από τον Πλούτωνα   στον ήλιο για να φτάσω   κι απ΄όλους τους πλανήτες   πρέπει να περάσω   αν ανεβώ στον πύραυλο   θα πάω πιο ψηλά   αν όμως δω εξωγήινο   μου δείχνει χαμηλά… 4η Δραστηριότητα: «Φύλλο εργασίας – Το ηλιακό σύστημα» Τα παιδιά ατομικά, συμπληρώνουν ένα φύλλο εργασίας σχετικά με την τροχιά και τη σειρά των πλανητών γύρω από τον Ήλιο.
Τίτλος: «Ήλιε, Γη, Σελήνη. Μέρα ή Νύχτα;»
Προσδοκώμενα μαθησιακά αποτελέσματα
Να γνωρίσουν την κίνηση της Γης. Να καταλάβουν πως η εναλλαγή της ημέρας και της νύχτας οφείλεται στην περιστροφή της γης περί τον άξονά της, μεσα από τον πειραματισμό.  
Δραστηριότητες
1η Δραστηριότητα: «Προβολή βίντεο: Η κίνηση της Γης» Ο/η νηπιαγωγός συγκεντρώνει τα παιδιά στην παρεούλα και προβάλλει το βίντεο «NASA Visualization Technology pplications and Development (VTAD)». 2η Δραστηριότητα: «Πείραμα με τον φακό- Μέρα ή νύχτα» Ο/η νηπιαγωγός πραγματοποιεί το ακόλουθο πείραμα. Τοποθετεί σε ένα τραπέζι μια υδρόγειο σφαίρα με πολιτικό χάρτη και ένα κίτρινο σφαιρικό φακό σε κάποια απόσταση μεταξύ τους. Ζητά από τα παιδιά να αναγνωρίσουν τη γη και τον ήλιο. Αρχίζει να περιστρέφει αργά την υδρόγειο περί τον άξονά της, συζητώντας με τα παιδιά για την περιστροφή της γης γύρω από τον εαυτό της. 3η Δραστηριότητα: «Κινητικό παιχνίδι Μέρα ή Νύχτα» Αφού ξανασυζητήσει ο/η εκπαιδευτικός με τα παιδιά τις συνθήκες που πρέπει να ικανοποιούνται για να έχουμε ημέρα ή νύχτα σε μια περιοχή, οργανώνει στην αυλή του σχολείου ένα παιχνίδι ρόλων. Χωρίζει τα παιδιά σε ζευγάρια και σε κάθε ζευγάρι τα παιδιά πιάνονται με τα χέρια “πλάτη με πλάτη”. Το ένα ζευγάρι αναπαριστά τον ήλιο και τοποθετείται σε ένα κεντρικό σημείο της αυλής και τα υπόλοιπα τη γη και άλλους πλανήτες και τοποθετούνται σε μια νοητή περιφέρεια γύρω από τον ήλιο. Ο/η νηπιαγωγός ζητάει από τους “πλανήτες – ζευγάρια” να περιστρέφονται γύρω από τον εαυτό τους. Σε κάποια χρονική στιγμή η/ο νηπιαγωγός χτυπάει τα χέρια, τα ζευγάρια ακινητοποιούνται και κάθε ζευγάρι παιδιών πρέπει να λέει από ποια πλευρά έχει ημέρα και από ποια νύχτα.
Τίτλος: «Μέρα ή Νύχτα; Ας εντριφίσουμε»
Προσδοκώμενα μαθησιακά αποτελέσματα
Να γνωρίσουν την κίνηση της Γης. Να καταλάβουν πως η εναλλαγή της ημέρας και της νύχτας οφείλεται στην περιστροφή της γης περί τον άξονά της, μεσα από τον πειραματισμό. Να οπτικοποιήσουν την ημέρα τους.
Δραστηριότητες
1η Δραστηριότητα: «Τι κάνω τη μέρα και τι τη νύχτα» Ο/η νηπιαγωγός, συζητά με τα παιδιά στην ολομέλεια για το πώς περνάμε τη μέρα και τη νύχτα. Έπειτα, τα παιδιά συμπληρώνουν φύλλο εργασίας για το τι κάνουν τη μέρα και τι τη νύχτα. 2η Δραστηριότητα: «Κολλάζ Μέρα – Νύχτα» Ο/η νηπιαγωγός, ζητά από τα παιδιά να κόψουν διάφορα σχήματα χαρτιά (τρίγωνα, τετράγωνα, παραλληλόγραμμα). Στη συνεχεια, τους ζητά να δημιουργήσουν μια πολιτεία κολλώντας τα διάφορα σχήματα σε χαρτί. Ο/η εκπαιδευτικός βγάζει φωτοτυπίες τα έργα των παιδιών και με αυτό τον τρόπο δημιουργουνται δύο όμοιες εικόνες, μια πολύχρωμη και μια ασπρόμαυρη. Τα παιδιά ζωγραφίζουν στην εικόνα της ημέρας με μαρκαδόρους ήλιο, κόσμο στους δρόμους, ενώ στη νύχτα αστέρια και φεγγάρι. 3η Δραστηριότητα: «Παιχνιδοκαμώματα αντιστοίχισης» Ο/η νηπιαγωγός συγκεντρώνει τα παιδιά στην παρεούλα και προβάλλει στον προτζέκτορα ένα παιχνίδι drag and drop για τις δραστηριότητες των ανθρώπων κατά τη μέρα και τη νύχτα. https://wordwall.net/el/resource/13943421/%CE%BC%CE%AD%CF%81%CE%B1-%CE%BD%CF%8D%CF%87%CF%84%CE%B1
Τίτλος: «Όμορφες κόρες του Χρόνου…»
Προσδοκώμενα μαθησιακά αποτελέσματα
Να γνωρίσουν πώς δημιουργούνται οι εποχές του χρόνου. Να απεικονίσουν την αγαπημένη τους εποχή χρησιμοποιώντας διάφορα υλικά.
Δραστηριότητες
1η Δραστηριότητα: «Το πλανητάριο στο σχολείο μας» Το πλανητάριο Κρήτης φιλοξενείται στο σχολείο μας και παρουσιάζει προβολή αναφορικά με το ηλιακό σύστημα, αλλά και τη δημιουργία Μέρας – Νύχτας, καθώς και των εποχών. 2η Δραστηριότητα: «Καταιγισμός ιδεών για τις εποχές» Ο/η νηπιαγωγός, συγκεντρώνει τα παιδιά στην ολομέλεια και τα ρωτά τι τους έκανε εντύπωση αναφορικά με την προβολή στο πλανητάριο. Ρωτά τα παιδιά αναφορικά με τη δημιουργία των εποχών, για τα χαρακτηριστικά των εποχών, τα στοιχεία που τις ξεχωρίζουν. Οι ιδέες των παιδιών καταγράφονται στον πίνακα. 3η Δραστηριότητα: «Κλείνω τις εποχές σε βάζα» Ο/η νηπιαγωγός, συγκεντρώνει τα παιδιά στην ολομέλεια και τους ζητά να ψάξουν υλικά στην τάξη που να θυμίζουν κάθε μια από τις 4 εποχές. Όταν συγκεντρωθούν όλα τα υλικά, τα παιδιά τα τοποθετούν σε βαζάκια δημιουργώντας τα βάζα των τεσσάρων εποχών.
Τίτλος: «»
Προσδοκώμενα μαθησιακά αποτελέσματα
 
Δραστηριότητες
1η Δραστηριότητα: «Ιστοριοκαμώματα» 2η 3η  
Τίτλος: «Τι θα πάρω μαζί μου…φεύγοντας για το διάστημα»  
Προσδοκώμενα μαθησιακά αποτελέσματα
Δημιουργία κατασκευών σχετικών με το διάστημα.
Δραστηριότητες
1η Δραστηριότητα: «Ομάδα πύραυλος» Ο/η εκπαιδευτικός καθόλη τη διάρκεια των εργαστηρίων αποτυπώνει στιγμιότυπα των δράσεων. Τα παιδιά στο τέλος, καλούνται να τοποθετήσουν σε ένα πύραυλο- κουτάκι τις φωτογραφίες από τις δράσεις που θυμούνται πιο έντονα, που τους έκαναν παραπάνω εντύπωση, ή που βίωσαν πιο έντονα κατά τη διάρκεια του προγράμματος. Μοιράζονται στην ομάδα τις απόψεις τους. 2η Δραστηριότητα: «Ένα γλυκό του κουταλιού… αλλιώτικο» Στο τέλος του εργαστηρίου κάθονται όλα τα παιδιά στον κύκλο. Ο/η εκπαιδευτικός παρουσιάζει στα παιδιά ένα λούτρινο κουκλάκι «Γη» και άλλο ένα «Ήλιο». Ακούγεται μία απαλή μουσική και ένα- ένα παιδί λέει με μια λέξη που του θυμίζει τη Γη και μια που του θυμίζει τον ήλιο. Στη συνέχεια, χρησιμοποιούν τις λέξεις και συνθέτουν ένα θεατρικό διάλογο μεταξύ της Γης και του Ήλιου. 3η Δραστηριότητα: «Διάστημα, σου ερχόμαστε» Τελειώνοντας το «ταξίδι» στο Ηλιακό σύστημα, σκεφτήκαμε να αφήσουν τα παιδιά τη φαντασία τους ελεύθερη και να οραματιστούν ποιους θα ήθελαν να συναντήσουν εάν πήγαιναν ταξίδι στο διάστημα. Έτσι δημιουργούμε ιπτάμενους δίσκους με εξωγήινες υπάρξεις.                                                                                                                                  
Εκπαιδευτικό Υλικό/ Συνδέσεις /Βιβλιογραφία
Βίντεο «National Geographic- Επιστήμη 101- Το ηλιακό σύστημα». Τραγούδι «Μια γιορτή στη γειτονιά του Ήλιου» και σχολιάζουν τους στίχους. Βίντεο «NASA Visualization Technology pplications and Development (VTAD)». Παιχνίδιhttps://wordwall.net/el/resource/13943421/%CE%BC%CE%AD%CF%81%CE%B1-%CE%BD%CF%8D%CF%87%CF%84%CE%B1  

Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *